O ŠKD
Čo je školský klub detí
Školský klub detí (ŠKD) je výchovno–vzdelávacie zariadenie pre deti, ktoré plnia povinnú školskú dochádzku v základnej škole.
Výchovno-vzdelávaciu činnosť organizuje vychovávateľka. Činnosť ŠKD je zameraná na pútavé a pestré aktivity oddychového, rekreačného, záujmového charakteru po vyučovaní a prípravu na vyučovanie.
V jednom oddelení ŠKD môže byť zapísaných najviac 26 trvale dochádzajúcich detí. V našej škole prevádzkujeme jedno zmiešané oddelenie ( 1. – 4. ročník ). Deti sa do ŠKD zaraďujú na jeden školský rok. Prváci v príslušnom školskom roku sa môžu prihlásiť na základe odovzdania žiadosti o prijatie do ŠKD, ktorú môžu vyplniť už v deň zápisu do 1. ročníka. Deti z vyšších ročníkov, ktoré už ŠKD navštevovali, sa môžu prihlásiť do ŠKD na daný školský rok odovzdaním vypísaného zápisného lístka na príslušný školský rok.
Charakteristika výchovno-vzdelávacích činností
Odpočinková činnosť zabezpečuje žiakom pokoj po vyučovaní a obede.
-
- odpočinok na koberci
- pokojné zamestnanie (počúvanie hudby, rozprávok, dramatické improvizácie, ilustrácie, individuálne hry ... )
- hry a zamestnanie podľa výberu detí, stolové spoločenské a tvorivé hry ...
- hádanky, hlavolamy, vtipy, kvízy, súťaže
- spoločenské čítanie, rozhovory, práca s knihou, detskými časopismi
- voľné kreslenie, spoločné kreslenie
Rekreačná činnosť
Je zameraná sa na odstránenie únavy z vyučovania.
- praktizujeme pohybové aktivity telovýchovného a športového charakteru s čo najdlhším pobytom vonku, na ihriskách a v prírode za každého počasia
- aplikujeme denné vychádzky spojené so záujmovou činnosťou, ochranou zdravia, predchádzanie chorobám a úrazom, vychádzky rozširujúce poznatky prírodovedy a vlastivedy
- telovýchovné chvíľky, pohybové hry v kolektíve, alebo individuálne, hry so spevom, hudbou, tancom, cvičenia s náčiním, starostlivosť o správne držanie tela
- voľné individuálne hry, skupinové hry, hry na detských ihriskách a v prírode a pod.
TOV
Tvorí hlavnú náplň práce mimo vyučovania. Prispieva k uspokojovaniu detských potrieb, k rozvíjaniu ich schopností a zručností. Je najdôležitejšou súčasťou obsahu výchovy žiakov mimo vyučovania. Pri vytváraní hodnotovej orientácie človeka má nezastupiteľnú úlohu. Slúži na uspokojovanie špecifických potrieb a na rozvíjanie záujmov žiakov. Vychovávateľka sa snaží hneď od začiatku podchytiť záujem detí a snaží sa ho i naďalej rozvíjať. V nej sa prihliada na vekové osobitosti, sklony a potreby detí, ale aj na rozvíjanie a zdokonaľovanie komunikatívnych, sociálnych, kultúrnych, občianskych a pracovných schopností.
Je rozdelená do tématických oblastí výchovy ( TOV ), ktoré predstavujú
- Komunikácia a práca s informáciami ( KPI )
- Sebarozvoj a svet práce ( SSP ),
- Zdravie a subjektívna pohoda ( ZSP ),
- Spoločnosť a príroda ( SP ),
- Kultúra a umenie ( KU )
V zmysle“ Dohovoru o právach dieťaťa“ zabezpečujeme aktívnu ochranu detí pred sociálno-patologickými javmi. Snažíme sa skvalitniť spoluprácu s MŠ, aby sa odstránili problémy s adaptáciou detí v prvom ročníku ZŠ.
Cieľové zameranie tematických oblastí výchovy ( TOV )
Komunikácia a práca s informáciami ( KPI )
Ciele:
-
-
-
- využívať matematické myslenie a logické operácie v každodennom živote
- osvojovať si komunikačnú etiku
- rozvíjať jazykové a komunikačné zručnosti s ohľadom na čistotu jazykového prejavu, rozvoja slovnej zásoby a gramatickej správnosti vyjadrovania
- používať kritické a analytické myslenie pri poznávaní nebezpečenstva internetu a online prostredia ( dostupnosť informácií, strata súkromia, otvorenosť k ľuďom )
- osvojovať si schopnosti prezentačných zručností, diskutovať, obhajovať vlastné názory s využitím analytických zručností a kritického myslenia
- vyjadrovať názory ústnou aj písomnou formou
- vyjadrovať svoje myšlienky v materinskom jazyku, pracovať s knihou, tvoriť texty, pochopiť funkcie písanej reči a rozumieť významu textu
-
-
Sebarozvoj a svet práce (SSP )
Ciele:
- prejavovať podnikavosť, iniciatívnosť, tvorivosť a prirodzenú zvedavosť pri poznávaní sveta okolo seba
- osvojovať si zručnosti riešiť konflikty, rozvíjať empatiu a asertivitu
- rozvíjať finančnú gramotnosť
- nadobúdať pracovné zručnosti v rôznych oblastiach činnosti
- aplikovať zručnosti kooperácie v skupine
- byť zodpovedný za pracovné úlohy – dokončiť začatú prácu
Zdravie a subjektívna pohoda (ZSP )
Ciele:
- nadobudnúť odolnosť a zdravé sociálne návyky ako prevenciu pred rizikovým správaním
- získať správne návyky držania tela a mať kultivovaný pohybový prejav
- upevňovať hygienické zásady, návyky základných sebaobslužných činností, poznať kultúru stolovania a aplikáciu zásad slušného správania v praxi
- rozvíjať schopnosť zvládnuť vlastné pozitívne a negatívne emócie
- podporiť kvalitu vzťahov s rodičmi, spolužiakmi, učiteľmi / vychovávateľmi
- prejaviť prosociálne zručnosti pri sebapoznávaní
- získať informácie o situáciách ohrozujúcich zdravie a vedieť poskytnúť prvú pomoc, poznať dôležité linky pomoci
- rozvíjať pozitívny vzťah k pohybovým aktivitám a športu
- získať informácie o zdravom životnom štýle
- vedieť využiť talent a nadanie na vyjadrenie vlastnej spokojnosti
- vedieť využívať osobné záujmy na vlastnú sebarealizáciu a relaxáciu
Spoločnosť a príroda ( SP )
Ciele:
- utvrdzovať etické správanie
- vedieť prijímať odlišnosti v spoločnosti
- upevňovať vlastné poznanie a aplikáciu spoločenských, kultúrnych a právnych noriem v správaní voči okoliu
- pochopiť význam dobrovoľníctva a prípadne sa zapojiť do dobrovoľníckych aktivít
- rozvíjať experimentovanie a bádateľské aktivity
- demonštrovať zásady enviromentálneho prístupu k životnému prostrediu
- aplikovať prírodovedné vedomosti v praxi
- diskutovať o mediálne aktívnych skupinách, ktoré propagujú nežiadúce postoje a názory v rozpore s demokratickými hodnotami a spoločenskými normami
Kultúra a umenia ( KU )
Ciele:
- nadobudnúť interkultúrne kompetencie a uvedomovať si vzájomný vplyv rôznych kultúr na Slovensku v kontexte histórie a súčasnosti
- využívať rôzne formy umenia na vlastné sebavyjadrenie
- prejavovať vzťah k ľudovým tradíciám, ochrane a poznávaní kultúrneho dedičstva, poznávaniu kultúrnych hodnôt umenia
- využívať pri komunikácii poznatky o kultúrach, náboženstve a tradíciách národnostných menšín žijúcich na Slovensku
- vnímať umenie a kultúru v každodennom živote
- aplikovať podnety moderného umenia pri rozvíjaní tvorivosti a kreativity
Stanovenie výchovných cieľov
1. Rozvíjať kompetencie, a to najmä v oblasti komunikačných schopností, ústnych a písomných spôsobilostí, využívania informačno-komunikačných technológií, komunikácie v štátnom jazyku, materinskom jazyku, podľa možností aj v cudzom jazyku, kompetencie k celoživotnému učeniu, rozvíjať sociálne, občianske a kultúrne kompetencie.
2. Naučiť sa identifikovať a analyzovať problémy a navrhovať ich riešenia a vedieť ich riešiť.
3. Rozvíjať manuálne zručnosti, tvorivé, umelecké, psychomotorické schopnosti, aktuálne poznatky a samostatnosť pracovať s nimi v praktických činnostiach.
4. Posilňovať úctu k rodičom a ostatným osobám, ku kultúrnym a národným hodnotám a tradíciám štátu, štátnemu jazyku, materinskému jazyku a k svojej vlastnej kultúre.
5. Získať a posilňovať úctu k ľudským právam a základným slobodám a zásadám ustanoveným v Dohovore o ochrane ľudských práv a základných slobôd.
6. Pripraviť sa na zodpovedný život v slobodnej spoločnosti, v duchu porozumenia a znášanlivosti, rovnosti muža a ženy, priateľstva medzi národmi, národnostnými a etnickými skupinami a náboženskej tolerancie.
7. Naučiť sa rozvíjať a kultivovať svoju osobnosť a celoživotné vzdelávanie, schopnosť pracovať v skupine a preberať na seba zodpovednosť.
8. Kontrolovať a regulovať svoje správanie, starostlivosť a ochranu svojho zdravia, vrátane zdravej výživy a životného prostredia, a rešpektovanie všeľudských etických hodnôt.
9. Získavať všetky informácie o právach dieťaťa a spôsobilosť na ich uplatňovanie.
10. Naučiť sa využívať svoj voľný čas zmysluplne a racionálne.
Špecifické ciele sú konkretizované v rámci jednotlivých tematických oblastí výchovy (TOV). Špecifické (konkrétne) ciele si stanovuje vychovávateľka v pláne výchovno-vzdelávacej činnosti.
-