• O ŠKD

        • Čo je školský klub detí

          Školský klub detí (ŠKD) je výchovno–vzdelávacie zariadenie pre deti, ktoré plnia povinnú školskú dochádzku v základnej škole.

          Výchovno-vzdelávaciu činnosť organizuje vychovávateľka. Činnosť ŠKD je zameraná na pútavé a pestré aktivity oddychového, rekreačného, záujmového charakteru po vyučovaní a prípravu na vyučovanie.

          V jednom oddelení ŠKD môže byť zapísaných najviac 26 trvale dochádzajúcich detí. V našej škole prevádzkujeme jedno zmiešané oddelenie ( 1. – 4. ročník ). Deti sa do ŠKD zaraďujú na jeden školský rok. Prváci v príslušnom školskom roku  sa môžu prihlásiť na základe odovzdania žiadosti o prijatie do ŠKD, ktorú môžu vyplniť už v deň zápisu do 1. ročníka. Deti z vyšších ročníkov, ktoré už ŠKD navštevovali, sa môžu prihlásiť do ŠKD na daný školský rok odovzdaním vypísaného zápisného lístka na príslušný školský rok.

           

          Charakteristika výchovno-vzdelávacích  činností

           

          Odpočinková činnosť zabezpečuje žiakom pokoj po vyučovaní a obede.

            • odpočinok na koberci
            • pokojné zamestnanie (počúvanie hudby, rozprávok, dramatické improvizácie, ilustrácie, individuálne hry ... )
            • hry a zamestnanie podľa výberu detí, stolové spoločenské a tvorivé hry ...
            • hádanky, hlavolamy, vtipy, kvízy, súťaže
            • spoločenské čítanie, rozhovory, práca s knihou, detskými časopismi
            • voľné kreslenie, spoločné kreslenie

           

          Rekreačná činnosť

          Je zameraná sa na odstránenie únavy z vyučovania.

          • praktizujeme pohybové aktivity telovýchovného a športového charakteru s čo najdlhším pobytom vonku, na ihriskách a v prírode za každého počasia
          • aplikujeme denné vychádzky spojené so záujmovou činnosťou, ochranou zdravia, predchádzanie chorobám a úrazom, vychádzky rozširujúce poznatky prírodovedy a vlastivedy
          • telovýchovné chvíľky, pohybové hry v kolektíve, alebo individuálne, hry so spevom, hudbou, tancom, cvičenia s náčiním, starostlivosť o správne držanie tela
          • voľné individuálne hry, skupinové hry, hry na detských ihriskách a v prírode a pod.

          TOV

          Tvorí hlavnú náplň práce mimo vyučovania.  Prispieva k uspokojovaniu detských potrieb, k rozvíjaniu ich schopností a zručností. Je najdôležitejšou súčasťou obsahu výchovy žiakov mimo vyučovania. Pri vytváraní hodnotovej orientácie človeka má nezastupiteľnú úlohu. Slúži na uspokojovanie špecifických potrieb a na rozvíjanie záujmov žiakov. Vychovávateľka sa snaží hneď od začiatku podchytiť záujem detí a snaží sa ho i naďalej rozvíjať. V nej sa prihliada na   vekové osobitosti, sklony a potreby detí, ale aj na rozvíjanie a zdokonaľovanie komunikatívnych, sociálnych, kultúrnych, občianskych a pracovných schopností.

           

          Je rozdelená do  tématických oblastí výchovy ( TOV ), ktoré predstavujú

          • Komunikácia a práca s informáciami ( KPI )
          •  Sebarozvoj a svet práce ( SSP ),
          • Zdravie a subjektívna pohoda ( ZSP ),
          • Spoločnosť a príroda ( SP ),
          • Kultúra a umenie ( KU )

           

          V zmysle“ Dohovoru o právach dieťaťa“  zabezpečujeme aktívnu ochranu detí pred  sociálno-patologickými javmi. Snažíme sa skvalitniť spoluprácu s MŠ, aby sa odstránili problémy s adaptáciou detí v prvom ročníku ZŠ. 

           

          Cieľové zameranie tematických oblastí výchovy ( TOV )

          Komunikácia a práca s informáciami ( KPI )

          Ciele:

                • využívať matematické myslenie a logické operácie v každodennom živote
                • osvojovať si komunikačnú etiku
                • rozvíjať jazykové a komunikačné zručnosti s ohľadom na čistotu jazykového prejavu, rozvoja slovnej zásoby a gramatickej správnosti vyjadrovania
                • používať kritické a analytické myslenie pri poznávaní nebezpečenstva internetu a online prostredia ( dostupnosť informácií, strata súkromia, otvorenosť k ľuďom )
                • osvojovať si schopnosti prezentačných zručností, diskutovať, obhajovať vlastné názory s využitím analytických zručností a kritického myslenia
                • vyjadrovať názory ústnou aj písomnou formou
                • vyjadrovať svoje myšlienky v materinskom jazyku, pracovať s knihou, tvoriť texty, pochopiť funkcie písanej reči a rozumieť významu textu

           

           

           

          Sebarozvoj a svet práce (SSP )

          Ciele:

          • prejavovať podnikavosť, iniciatívnosť, tvorivosť a prirodzenú zvedavosť pri poznávaní sveta okolo seba
          • osvojovať si zručnosti riešiť konflikty, rozvíjať empatiu a asertivitu
          • rozvíjať finančnú gramotnosť
          • nadobúdať pracovné zručnosti v rôznych oblastiach činnosti
          • aplikovať zručnosti kooperácie v skupine
          • byť zodpovedný za pracovné úlohy – dokončiť začatú prácu

                  Zdravie a subjektívna pohoda (ZSP )

                  Ciele:

          • nadobudnúť odolnosť a zdravé sociálne návyky ako prevenciu pred rizikovým správaním
          • získať správne návyky držania tela a mať kultivovaný pohybový prejav
          • upevňovať hygienické zásady, návyky základných sebaobslužných činností, poznať kultúru stolovania a aplikáciu zásad slušného správania v praxi
          • rozvíjať schopnosť zvládnuť vlastné pozitívne a negatívne emócie
          • podporiť kvalitu vzťahov s rodičmi, spolužiakmi, učiteľmi / vychovávateľmi
          • prejaviť prosociálne zručnosti pri sebapoznávaní
          • získať informácie o situáciách ohrozujúcich zdravie a vedieť poskytnúť prvú pomoc, poznať dôležité linky pomoci
          • rozvíjať pozitívny vzťah k pohybovým aktivitám a športu
          • získať informácie o zdravom životnom štýle
          • vedieť využiť talent a nadanie na vyjadrenie vlastnej spokojnosti
          • vedieť využívať osobné záujmy na vlastnú sebarealizáciu a relaxáciu

          Spoločnosť a príroda ( SP )

          Ciele:

          • utvrdzovať etické správanie
          • vedieť prijímať odlišnosti v spoločnosti
          • upevňovať vlastné poznanie a aplikáciu spoločenských, kultúrnych a právnych noriem v správaní voči okoliu
          • pochopiť význam dobrovoľníctva a prípadne sa zapojiť do dobrovoľníckych aktivít
          • rozvíjať experimentovanie a bádateľské aktivity
          • demonštrovať zásady enviromentálneho prístupu k životnému prostrediu
          • aplikovať prírodovedné vedomosti v praxi
          • diskutovať o mediálne aktívnych skupinách, ktoré propagujú nežiadúce postoje a názory v rozpore s demokratickými hodnotami a spoločenskými normami

               

           Kultúra a umenia ( KU )

                 Ciele:

          • nadobudnúť interkultúrne kompetencie a uvedomovať si vzájomný vplyv rôznych kultúr na Slovensku v kontexte histórie a súčasnosti
          • využívať rôzne formy umenia na vlastné sebavyjadrenie
          • prejavovať vzťah k ľudovým tradíciám, ochrane a poznávaní kultúrneho dedičstva, poznávaniu kultúrnych hodnôt umenia
          • využívať pri komunikácii poznatky o kultúrach,  náboženstve a tradíciách národnostných menšín žijúcich na Slovensku
          • vnímať umenie a kultúru v každodennom živote
          • aplikovať podnety moderného umenia pri rozvíjaní tvorivosti a kreativity

           

          Stanovenie výchovných cieľov

          1. Rozvíjať kompetencie, a to najmä v oblasti komunikačných schopností, ústnych a písomných spôsobilostí, využívania informačno-komunikačných technológií, komunikácie v štátnom jazyku, materinskom jazyku, podľa možností aj v cudzom jazyku, kompetencie k celoživotnému učeniu, rozvíjať sociálne, občianske a kultúrne kompetencie.

          2. Naučiť sa identifikovať a analyzovať problémy a navrhovať ich riešenia a vedieť ich riešiť.

           3. Rozvíjať manuálne zručnosti, tvorivé, umelecké, psychomotorické schopnosti, aktuálne poznatky a samostatnosť pracovať s nimi v praktických činnostiach.

           4. Posilňovať úctu k rodičom a ostatným osobám, ku kultúrnym a národným hodnotám a tradíciám štátu, štátnemu jazyku, materinskému jazyku a k svojej vlastnej kultúre.

           5. Získať a posilňovať úctu k ľudským právam a základným slobodám a zásadám ustanoveným v Dohovore o ochrane ľudských práv a základných slobôd.

          6. Pripraviť sa na zodpovedný život v slobodnej spoločnosti, v duchu porozumenia a znášanlivosti, rovnosti muža a ženy, priateľstva medzi národmi, národnostnými a etnickými skupinami a náboženskej tolerancie.

          7. Naučiť sa rozvíjať a kultivovať svoju osobnosť a celoživotné vzdelávanie, schopnosť pracovať v skupine a preberať na seba zodpovednosť.

           8. Kontrolovať a regulovať svoje správanie, starostlivosť a ochranu svojho zdravia, vrátane zdravej výživy a životného prostredia, a rešpektovanie všeľudských etických hodnôt.

           9. Získavať všetky informácie o právach dieťaťa a spôsobilosť na ich uplatňovanie.

          10. Naučiť sa využívať svoj voľný čas zmysluplne a racionálne.

          Špecifické ciele sú konkretizované v rámci jednotlivých tematických oblastí výchovy (TOV). Špecifické (konkrétne) ciele si stanovuje vychovávateľka v pláne výchovno-vzdelávacej činnosti.