STRUČNÝ PREHĽAD – STAROSTLIVOSŤ - PRE PRVÁČIKA A JEHO RODIČA
Predškolský vek
- obdobie vytvárania základov rozvíjajúcej sa osobnosti človeka, ukladanie javov / vzorcov
Dôležité je uspokojovať potreby:
1. Potreby fyziologické.
2. Potreba miesta – dieťa potrebuje niekam patriť, potrebuje vedieť, že najbližší ľudia majú vo
svojom srdci miesto aj preňho, potrebuje sa ubezpečovať v tom, že je uspokojujúce mať vo
svojom srdci miesto pre seba aj pre druhých.
3. Potreba podpory – dieťa potrebuje zažívať fyzickú aj psychickú podporu. Neodstraňovať
prekážky z jeho života, ale podporiť dieťa pri ich prekonávaní.
4. Potreba starostlivosti, lásky – dieťa potrebuje zažívať bezpodmienečné prijatie = „mám ťa
rád pre teba samého“, bez podmienok, bez zásluh.
5. Potreba bezpečia – dieťa potrebuje pevné, isté rodinné zázemie.
6. Potreba hraníc – dieťa potrebuje pravidlá, štruktúru, naučiť sa poznať svoje hranice
a možnosti, aby si vytvorilo reálny sebaobraz.
7. Potreba uznania – dieťa potrebuje byť dôležité.
8. Potreba sebarealizácie – potrebuje priestor pre rast, rozvoj svojho potenciálu.
Desatoro pre rodičov:
1. Dieťa neodháňať.
2. Byť dostatočne pevný (zásadový).
3. Nedovoliť vytvorenie nežiaducich návykov.
4. Nesekírovať.
5. Nechať na dieťa dopadnúť dôsledky jeho činov. Nehodnotiť dieťa, ale jeho čin.
6. Tolerovať chyby.
7. Citlivo reagovať na rečový prejav dieťaťa.
8. Nerozmaznávať.
9. Byť dôsledný.
10. Rodičia = vzor správania sa.
Desatoro prváčika
Začiatok školskej práce svojmu dieťaťu uľahčíte ak:
1. budete už teraz od neho vyžadovať jasnú a správnu výslovnosť
2. povediete ho, aby pokojne a pozorne počúvalo čítanie rozprávok
3. budete vyžadovať aby reagovalo na vhodne podaný pokyn a sledovať ako ho plní
4. sústredíte dieťa na vykonávanú prácu a nedovolíte mu, aby sa zaoberalo vedľajšími vecami
5. ho navyknete na to, aby dohralo začatú hru, aby dokončilo začatú prácu
6. ho navyknete na to, aby denne plnilo drobné úlohy pri domácej práci (domácich prácach)
7. ho povediete k tomu, aby po hre svoje hračky odložilo, po obede svoj riad a príbor
8. ho naučíte pozdraviť, požiadať, poďakovať, správať sa vhodne k dospelým aj k deťom
9. ho povediete k tomu, aby si pri hrách, prechádzkach všímalo zvieratá, rastliny a všetky
zmeny okolo seba
10. ho navyknete na to, aby v rovnakú dobu vstávalo, chodilo spať, umývalo si ruky pred
jedlom a po použití WC.
Rozvoj jemnej motoriky a grafomotoriky u predškolského dieťaťa:
- hry s prírodným materiálom, stavanie z piesku, hry v blate, hry s kamienkami, konárikmi,
machom, listami, hry s hrachom, fazuľou, šošovicou, ryžou
- hry s vodou
- hry s drobnými stavebnicami
- hry so špagátmi a drôtikmi
- hry s farbami (najlepšie prstové farby, škrobové farby, „maľovanie“ celými dlaňami, prstami
(na papier, na sklo)
- maľovanie, kreslenie
- prstové hry a cvičenia, masáže rúk a hry s masážnymi loptičkami
Zvýšenie záujmu detí o grafické činnosti:
- rôzne formáty papiera (veľký baliaci papier, papiere rôznych tvarov – obláčik, jablko,..),
papiermi polepená veľká krabica
- zmeny v umiestnení papiera – na zem, na dvere, na stenu
- rôzne námety (diaľnica na baliaci papier, obliekanie bábik, zdobenie domčeka, vázy, misky,
dokresľovanie nedokončených obrázkov, spoločné kreslenie s rodičom, výstavy detských
kresieb)
Zrakové vnímanie – rozlišovanie, analýza, syntéza, pamäť:
- čo vidíš na obrázku (detaily), porovnávanie dvoch obrázkov (čím sa líšia, nájdi 5 rozdielov)
- hľadanie správnej cestičky
- vyhľadávanie rovnakých obrázkov, tvarov, písmen (rovnaké písmená vyhľadať v texte – aj
bez ich znalosti), číslic
- puzzle, pexeso
- hľadanie obrázkov rôznych predmetov, hľadanie tvarov, písmen na nejakom pozadí (napr.
hračky v mori, písmená v dyme, a pod.)
Sluchové vnímanie – rozlišovanie, analýza, syntéza, pamäť, rytmus:
- rozlišovanie rôznych zvukov „čo počuješ“
- hra „povedz čo práve robím“ (dieťa sedí so zaviazanými očami, má povedať čo sa práve
deje (na základe zvuku z tej činnosti))
- pri rozprávaní reagovať na vopred dohodnuté slovo
- poznať prvú hlásku v slove, neskôr aj hlásku poslednú, a nejakú ďalšiu
- vymýšľať slová začínajúce na nejakú hlásku (písmeno)
- učiť sa básničky, pesničky, vytlieskávať slová, opakovať rytmus, rytmické hádanky („bolo
to rovnaké?“), atď.
Rozvoj reči, komunikatívnych spôsobilostí:
- rozvoj slovnej zásoby: hra „čo to je“, „aké to je“, „čo robia“, nadradené pojmy „čo patrí
medzi nich?“ (napr. ovocie, nábytok, zvieratá, pečivo, stromy, atď.)
- hry so slovami: protiklady „opakom veľkého je..“, porovnávanie „ktoré zviera je väčšie ako
mačka“, „čo je tu väčšie ako stolička“, rýmy
- vyjadrovacia pohotovosť: hádanky (popisujeme predmet, dieťa háda o čo ide + zmena úloh),
hra „čo by si robil keby.. (horelo napr.)“
- rozvíjanie komunikačných schopností: rozprávanie zážitku, popis obrázku, rozprávanie nad
knihou, vybavenie odkazu, formulácia žiadosti.
/Prevzaté zo stránky http://cpppapsb.sk/